INNE ŚWIATY - Antologia inspirowana pracami Jakuba Różalskiego.
Zanim sięgnęliśmy po Inne Światy, przeczytaliśmy kilka recenzji, a później zapytaliśmy czytelników i księgarzy o opinie. Były różne, i dobre i złe, a nawet obojętne, ale za to wszyscy zauroczeni byli szatą graficzną książki. W końcu sami zabraliśmy się do lektury.

Oczywiście zaczęliśmy od ilustracji Jakuba Różalskiego, które są nieprawdopodobnie magnetyzujące.
Kiedy nacieszyliśmy już oczy grafiką, przeszliśmy do tekstu. Opowiadania pierwszoligowych pisarzy z Polski okazały się równie niebywałe, co obrazy Różalskiego. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że te wszystkie opowiadania są z innej beczki, w końcu każde z nich wyszło spod pióra innego autora, ale kiedy już wchłonęliśmy całą książkę, doszliśmy do wniosku, że coś je jednak łączy. Oczywiście prócz obrazów Różalskiego, na których wzorowali się autorzy. Nie napiszemy Wam które opowiadanie podobało nam się najbardziej, bo każde z nas (jest nas czwórka w hultajskim biurze) musiałoby napisać co innego. Ale napiszemy Wam, że książka jako całość, to absolutny majstersztyk.
Trzy tysiące wielkich okrętów przybiło do plaż zatoki Hakata w prefekturze Fukuoka, tam gdzie siedemset lat wcześniej dobre kami zesłały boski wiatr i zatopiły - dwukrotnie! - floty Kubilaja, wnuka samego Czyngis-chana.
Świetny pomysł na książkę i mistrzowskie wydanie. Choć książka wydaje się tomiszczem przepastnym, to zawiera "raptem" 600 stron, z czego jedna czwarta to ilustracje. Taki zamysł wydawcy. Nam się bardzo podoba pod każdym względem. Jesteśmy książką oczarowani i czekamy na kolejne podobne pomysły wydawnictwa SQN.
"Sam bym chętnie napisał opowiadanie do takiego projektu. Takie książki nie tylko chce się czytać. Takie książki chce się też pisać!"
- Ivo Vuco | pisarz, recenzent -
Mistrzowie słowa i dziesięć całkowicie odmiennych opowieści. Co je łączy? Fascynacja obrazami jednego z najbardziej docenianych polskich artystów współczesnych.
Niesamowite obrazy Jakuba Różalskiego i ich nieoczywisty przekaz budzący niepokój, często grozę, znajdują odzwierciedlenie w historiach stworzonych przez znakomitych autorów.
Nadleciały od wschodu, zza naszych pleców, przebiły się przez nasze giganty. Nie byliśmy gotowi do walki, to znaczy byliśmy, ale nie do takiej. Rozpętało się piekło.

Opowiadanie Sylwii Chutnik to oniryczny, groteskowy zapis nocy spędzonej w praskim szpitalu. Aneta Jadowska przenosi nas do tatarskich Bahonik z początku XX wieku. Anna Kańtochprzedstawia historię alternatywną Polski roku 1943 – kraju dobrobytu rządzonego przez króla Jana VI Sobieskiego. Aleksandra Zielińska umieściła akcję w górniczej osadzie przy nieczynnej kopalni, w której trzewia zapuszcza się mały chłopiec.
Jacek Dukaj olśniewa kunsztem, opowiadając o Japonii z okresu Meiji, inżynierze z dalekiego Kraju, Którego Nie Ma, i jego latających maszynach z metalu lżejszego od powietrza. Jakub Małecki opisuje tajemnicze szaleństwo wywoływane przez ogromne roboty. Opowieść Łukasza Orbitowskiego to pięć historii, pięć ludzkich losów połączonych przedziwnym artefaktem, który wyzwala w człowieku najsilniejsze instynkty.
Głównymi bohaterami historii Jakuba Żulczyka są rubaszne krasnale, których życie nie jest ani trochę bajkowe. Remigiusz Mróz zabiera nas na wikiński drakkar, na spotkanie z człowiekiem z przyszłości. Robert J. Szmidt pokazuje historię Europy pod japońską dominacją, z latającymi statkami i legendą o smokach, która okazuje się mieć znaczenie także dla Polski.
Jan III Sobieski, z woli Boga król Polski, leżał przez chwilę, łapiąc oddech. Dopiero potem powoli obrócił się w stronę Ochockiego i szepnął coś cicho. Pułkownik nachylił się z najwyższym szacunkiem.
Sylwia Chutnik, Jacek Dukaj, Aneta Jadowska, Anna Kańtoch, Jakub Małecki, Remigiusz Mróz, Łukasz Orbitowski, Robert J. Szmidt, Aleksandra Zielińska, Jakub Żulczyk

"Za każdym pociągiem pędzla kryją się całe wszechświaty."
- Michał Cetnarowski -

Jakub Różalski - malarz, artysta koncepcyjny i ilustrator, twórca słynnego projektu "1920+". Swoją przygodę ze sztuką rozpoczynał na papierze i płótnie, na długo przed odkryciem grafiki komputerowej. W twórczości łączy klasyczne motywy i malarskość z nowoczesnym wzornictwem oraz oryginalnymi pomysłami. Największą jego inspiracją jest malarstwo przełomu XIX i XX wieku, historia, a także codzienne życie. Na podstawie jego obrazów powstają gry komputerowe i planszowe.