top of page
Szukaj

FOTOSTORY 3: LONDYN - Dominik Szcześniak & Rafał Trejnis.

Emigracja zarobkowa Polaków nie jest niczym nowym. Polacy emigrowali już w czasach najdawniejszych istnienia tego kraju, ale tematem tabu zazwyczaj jest to, jak nam się na emigracji żyje. Nikt nie mówi o rozterkach, o składowych życia za granicą, czyli - na pierwszy rzut oka - mało znaczących szczegółach, które jednak zebrane w jedną całość, dają obraz Polaka emigranta, który marzy o tym, że któregoś dnia wróci do swojej ojczyzny z pokaźną sumą odłożonych pieniędzy... a potem jakoś to będzie.

Fotostory 3: Londyn, to bardzo smutny, ale prawdziwy obraz Polaków na emigracji w Londynie. I wcale nie przesadzony. Cała nasza Hultajska czwórka ma wieloletnie doświadczenie w tej materii. Zarówno w USA, Irlandii, jak i w Anglii. Czytając ten komiks, czuliśmy się, jakbyśmy cofnęli się w czasie. Autorzy nakreślają obraz Polaka-emigranta w sposób perfekcyjny. Jego rozterki z kategorii zostać czy wrócić, plan finansowy niezarobionych jeszcze pieniędzy, problemy mieszkaniowe i przede wszystkim - rasizm. To ostatnie, zdaje się być domeną polskich emigrantów, czego sami byliśmy niejednokrotnie świadkami. Polak-emigrant zachowuje się tak, jakby miejsce do którego wyemigrował chciał posiadać na własność.


Tak, jestem rasistą i jestem z tego powodu dumny. Nienawidzę czarnych, Żydów i Arabów i mogę to wykrzyczeć całemu światu.

Na szczęście, takie podejście Polaka-emigranta do świata staje się pomału marginesem i coraz mniej takich zachowań daje się we znaki za granicą. Świat się zmienia, a otwarte granice pozwalają nabyć nieco więcej ogłady.

Mimo to, powyższa publikacja ukazuje nam wiele aspektów życia za granicą i nie wszyscy myślą w niej tylko o tym, że "ciapaty, czarny, czy Żyd, to zło konieczne". Więcej uwagi autorzy poświęcili samej egzystencji. Mieszkanie, jedzenie, zakupy, zarobkowanie, imprezy pozwalające zapomnieć choć na chwilę, że nie jesteśmy u siebie.

Fotostory 3: Londyn, jest jak pocztówka z emigracji, która opisana tekstem krótkim i treściwym zdradza nastrój nadawcy.


A co jeśli coś ci się stanie? Tutaj będziesz tylko anonimowym trupem, bo przecież tak naprawdę ciebie tutaj nie ma.

Bardzo dobry scenariusz i fantastyczna grafika. Szkoda tylko, że ta historia jest jak Pendolino - trochę za szybka. Wolelibyśmy raczej Orient Express, który sunie długo i powoli, wtedy byłby czas na całkowite zaznajomienie się z obrazem polskiej emigracji w Londynie. Może kiedyś autorzy skuszą się na rozwinięcie tematu, bo komiks naprawdę pierwsza klasa, tylko mocno przycięty. W tym temacie można poruszać się przecież bez końca. Ale Fotostory, to przecież taka krótka historia kilku opisanych zdjęć, które mają za zadanie przedstawić obraz szybko i dosadnie. Mimo to, byłoby wspaniale, gdyby autorzy pokusili się o rozwinięcie tematu.


"(...) chciałeś mądrości, ale ich tu nie ma, bo są oblane łychą, Stellą i rzygami. Coś tam spod nich wychyna, jakieś zwykłe życie. Wynosimy drożdżówki z piekarni, żeby nie wylądowały na śmietniku. Jak słyszymy, że jest jakaś rozpierducha, to się okazuje, że sprokurowana przez naszych. Kanały śmierdzą, za to w parkach jest bardzo ładnie. Jeśli jadąc samochodem nie skręcisz w odpowiednim momencie, możesz stracić kilka godzin. Jest strasznie wilgotno, a mrówki mają swoje ścieżki przez każdą metę, w której mieszkamy. Całkiem prawdopodobne, że w Finsbury Park spotkasz Mańka, a COKOLWIEK w centrum miasta nocą jest piękne. Łycha leje się strumieniami i jest stałym wieczorowym punktem. Ktoś Ci krzyczy, że „Yalla, habibi”, a ktoś inny mówi spokojnie, żebyś wyluzował, bo umrzesz. Ściany płaczu dają radość, ale po miesiącu wpatrywania, a chodnikowanie jest słabe dopiero kiedy znajdziesz prawdziwą pracę." "Londyn" to trzeci tom serii "Fotostory". Emigracja zarobkowa jeszcze nigdy nie była tak piękna i tak beznadziejna.


Londyn jest kolejną częścią serii Fotostory, która przedstawia historie z życia człowieka. Historie proste i prawdziwe. Takie, nad którymi raczej żaden autor się nie rozwodzi w tak drobnych szczegółach. Fantastyczny pomysł.






Dominik Szcześniak (ur. 20 września 1981 w Zamościu) – polski twórca komiksów, rysownik i scenarzysta. Współzałożyciel i wieloletni redaktor naczelny magazynu Ziniol. Krytyk i felietonista, badacz komiksu undergroundowego.

Autor komiksu GadKaszmatka. Scenarzysta serii komiksowych: Kraina Herzoga (od 2005 r. rysunki Hubert Ronek), Dom Żałoby (od 2006 r. rysunki: Hubert Ronek, Maciej Pałka, Marek Rudowski i Daniel Grzeszkiewicz), Fotostory (od 2008 r. rysunki Rafał Trejnis), Lublin w powieści graficznej (od 2011 r. rysunki Maciej Pałka). Scenarzysta komiksów: Waciane Kafliki Żyttu (rys.Maciej Pałka), wyd. Timof i cisi wspólnicy 2006 r., Czaki (rys.Mateusz Skutnik), wyd. Timof i cisi wspólnicy 2007 r., 10 bolesnych operacji (rys.Maciej Pałka), wyd. Timof i cisi wspólnicy 2007 r., Ostatni wynalazek (rys.Rafał Trejnis) 2012 r., Ksionz (rys.Marcin Rustecki), wyd. Ważka 2012 r., Nikifor. Krynica oczami Nikifora (rys.Daniel Gutowski), wyd. Ważka 2012 r., Rag & Bones (rys. Katarzyna Babis) 2014 r. Publikował w antologiach, między innymi w Antologii komiksu polskiego. Człowiek w probówce oraz w Opowieściach tramwajowych. Publikował również w AQQ, Zeszytach Komiksowych, KKK i Gazecie Wyborczej.

(źródło: Wikipedia)



TYTUŁ: Fotostory 3: Londyn

SCENARIUSZ: Dominik Szcześniak

RYSUNKI: Rafał Trejnis

WYDAWNICTWO: Timof i Cisi Wspólnicy

PREMIERA: Wrzesień 2018

DRUK/BARWNOŚĆ: Czerń i biel

OKŁADKA: Twarda / kolor

LICZBA STRON: 80

FORMAT: 165 x 210 mm

WYDANIE: 1


OCENA: 9,5 / 10(obcinamy 0,5 pkt za zbyt telegraficzny skrót tematu, który wydaje nam się cholernie ciekawy)


KUP TERAZ






60 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page